At the heart of health

TNI nieuwsbrief - november 2020

Gezond zijn en je weerstand op pijl houden is nu belangrijker dan ooit. Groenten en fruit spelen hier een belangrijke rol in. Er zijn heel veel kansen om die boodschap nog duidelijker te communiceren. In deze nieuwsbrief geven we je graag tips hoe je met het thema gezondheid aan de slag kunt. Helpen jullie mee de groente een boost te geven?

Bijdragen aan een gezond leven

Een gezond leven begint bij gezond eten. Met elke dag gevarieerde, lekkere groenten. TNI wil groenten van topkwaliteit beschikbaar maken voor iedereen. En mensen in heel Europa verleiden om meer groenten te eten.

Steeds meer consumenten ontdekken dat groenten bijdragen aan een goede weerstand en een gezond leven. De afgelopen maanden is dat in een stroomversnelling gekomen. Veel van ons gedrag is sinds de uitbraak van de pandemie veranderd. We zijn ons bewuster van onze gezondheid. 11% van de Nederlandse bevolking heeft besloten gezonder te gaan eten. In Nederland zien we dat de AGF-categorie met maar liefst 12% is gegroeid ten opzichte van 2019. De vruchtgroenten hebben daar een belangrijke bijdrage aan geleverd met 10% groei. We eten meer groenten en minder ongezonde snacks dan voor COVID-19. Doordat we vaker thuis zijn, hebben we meer tijd om gezond te koken en bewust bezig te zijn met voeding en gezondheid. We zijn dagelijks meer groenten gaan eten, gemiddeld 145 gram per dag. Toch is dat nog lang niet genoeg: het Voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groenten per dag te eten. Als we met deze kleine stapjes blijven groeien, zijn we daar over 10 jaar nog steeds niet. Daar valt dus nog heel wat te winnen!

We zijn ons bewust van het belang van een goede weerstand, maar kunnen nog veel leren over de gezonde bijdrage die groenten en fruit daaraan kunnen leveren. De pandemie heeft een duw in de goede richting gegeven en nu is het belangrijk om ervoor te zorgen dat we ons nieuwe gedrag vol houden. En dat we nog een stap verder gaan.

Door meer te communiceren over de gezonde aspecten van producten, hopen we dat de consument meer groenten gaat eten. Ook de retailer kan helpen om de klant te verleiden gezonde keuzes te maken. Uit recent onderzoek blijkt dat niet elke supermarkt gezond eten even makkelijk maakt. Er liggen nog voldoende kansen om op te pakken. TNI wil daarbij helpen en denkt mee om de consument te verleiden meer groenten te eten. Zo dragen wij bij aan een gezond leven.

Column: Gezonde voeding is vooral nu belangrijk

Voor sommige dingen moet het eerst erger worden voordat het beter kan gaan. Zo ook nu, in de COVID-19 periode. Nu onze gezondheid bedreigt wordt, groeit het draagvlak voor gezonde voeding en een gezonde leefstijl enorm.

Dat is positief, want een gezondere leefstijl zal beloond worden met een fitter, vitaler en zelfs gelukkiger leven. Ook ná de COVID-19 periode. Met name voldoende groenten consumeren is van groot belang bij hart- en vaatziekten, diabetes, depressies en vele andere aandoeningen. Groenten bevatten veel vitaminen, vezels en antioxidanten die bijdragen aan een stabiele bloeddruk, een actief afweersysteem en een gezond gewicht. Allemaal factoren die ertoe doen tijdens de COVID-19 periode. En ook daarna. Het is dus tijd om stappen te zetten.

De animo voor gezonde voeding is er. We zien de trend ‘leefstijl als medicijn’ groeien. Behandelaren in de complementaire geneeskunde, voedingsadviseurs, leefstijlcoaches en diëtisten merken dat er meer behoefte is naar het verbeteren van de leefstijl. Wij adviseren consumenten om veel kleurrijke groenten te eten. Gevarieerd, vers en lokaal. Een variatie van verschillende groenten is het beste advies om de weerstand te verhogen en zo spoedig mogelijk te herstellen. Een goede kans voor de retail om ons te helpen en groenten nóg aantrekkelijker te maken.

Bij het aanpassen van het voedingspatroon kijkt een consument ook bewuster naar de ingrediëntendeclaratie. Welke voedingsstoffen krijg je binnen? Groenten hebben wel een gezond imago, maar wat er daadwerkelijk in zit is voor velen nog onbekend. Wist je dat de rode paprika drie keer zoveel vitamine C bevat als een sinaasappel? En dat zoete aardappel meer vezels bevat dan bruin brood? Aardbeien bevatten minder suiker dan appels en boerenkool bevat meer calcium dan melk. Komkommers bevatten minder kcal (13 kcal per 100g) dan een rijstwafel (27 kcal per stuk à 7 g) en zijn een perfecte snack. Ga zo maar door . Dat zijn écht wel dingen waar mensen van op kijken als ik hen dat vertel.

Consumenten komen nu in actie voor een gezonde levensstijl. Een gevarieerd aanbod aan versproducten, informatie over de gezondheidsvoordelen en een zetje in de rug van de retail is wat zij nodig hebben. Dus komt u ook in actie om een gezonde levensstijl een boost te geven?

 

Margriet Schouten, voedingsdeskundige

Voeding&JIJ

www.voedingenjij.nl

Stroop de mouwen op!

We kunnen het met zijn allen dus nog heel veel beter doen als het gaat om gezonder eten met dagelijks meer groenten. Er liggen kansen voor retailers om shoppers daarbij te helpen. Stroop dus de mouwen op! Een supermarkt kan zijn klanten niet gezonder maken. Wel kunnen supermarkten helpen om van gezond voedsel de makkelijkste keuze te maken voor shoppers. Bijvoorbeeld door de samenstelling van het assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Elke retailers doet wel iets op het gebied van gezondheid waarmee ze andere supermarkten kan inspireren.

Duidelijke communicatie is het belangrijkst om shoppers te helpen gezonde keuzes te maken. Op de winkelvloer kun je gezonde voeding stimuleren. Bijvoorbeeld door met nutriëntenwijzers aan te geven welke voedingswaarden in producten zitten. Dat zou je ook heel goed kunnen toepassen in het AGF-schap.

Bovendien is het met hulp van de huidige digitale technologie heel makkelijk om gezonde aankopen te koppelen aan persoonlijke gezonde doelen. Met een beloningssysteem krijgt de shopper een extra zetje in de rug. Ook kun je op deze manier de gewenste inspiratie bieden aan de consument.

Tot slot kunnen aanbiedingen een krachtig middel zijn om mensen te helpen gezond te eten. Zeker nu het niet meer gaat zoals we gewend zijn en het onzeker is hoe de nabije toekomst er uit ziet, is het belangrijk om de aankoop van gezonde producten aantrekkelijk te maken. Als je dankzij groenten en fruit meer weerstand opbouwt en gezond en fit blijft, is het die aankoop wel waard! Inspireer shoppers om lekkere maaltijden op tafel te zetten die goed voor je lijf zijn én lekker voor je portemonnee. Twee vliegen in één klap!

Onze healthy heroes

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van ons dagelijks gezond eetpatroon en dragen bij aan een gezond leven. TNI heeft vruchtgroenten van topkwaliteit beschikbaar. Die zitten bomvol gezonde eigenschappen. Echte healthy heroes.

Onze Harvest of Health tomaten bijvoorbeeld zijn het beste wat de natuur te bieden heeft. Ze zijn extra smaakvol en zitten boordevol vitamine C, kalium en lycopeen. Vitamine C draagt bij aan een goede weerstand en kalium is goed voor je bloeddruk en voor je spieren. Lycopeen is een bioactieve stof, die werkt als antioxidant. Antioxidanten zijn belangrijk voor onze gezondheid.

De paprika zit bomvol vitamines. De rode variant is van nature rijk aan vitamine C. Bovendien is de paprika een natuurlijke bron van vitamine E en vezels, wat zorgt voor een verzadigd gevoel.

De komkommer is van nature een bron van vezels en vitamine K. Die vitamine helpt om je botten sterk te houden.

TNI heeft veel kennis van de gezonde eigenschappen en wil je graag helpen om die informatie te delen met de consument. Wij staan voor je klaar! Benieuwd naar meer vitaminetoppers? Bekijk ons assortiment.

Groenteboost

Consumenten laten zich op social media graag inspireren over de dagelijkse maaltijd en gezonde voeding. Met onze Groenteboost-campagne ondersteunt TNI retailers met nieuwe inspiratie en tips voor consumenten. Meer weten? We helpen je graag! 

Wat eten we vandaag?

De belangrijkste vraag van de dag: wat eten we vandaag? Om nog meer inspiratie te geven voor de dagelijkse, makkelijke en voedzame maaltijd, ontwikkelt Food Fellows recepten. Die maak je gemakkelijk met de sauzen van Food Fellows. Een leuk en smakelijk extraatje bij deze producten. Zo helpt TNI de retail om die inspiratie te bieden waar de consument naar vraagt.

Heel veel vitamines!

In het nieuwe jaar staan de goede voornemens om gezonder te eten weer op scherp. Wij hebben mooie ideeën om de consument te verleiden om te kiezen voor gezond én voordelig. Vraag naar de mogelijkheden.

Maaltijdpakketten voor de feestdagen

Samen eten en lekker eten hoort bij de feestdagen. Met de maaltijdpakketten van Food Fellows maken we dat nog makkelijker. Met het verspakket Superb Tomato Bruschetta maak je in een handomdraai zelf verse bruschetta met tomaat, perfect als borrelhapje of amuse. Het Grill Veggies-pakket bestaat uit verse groenten en een heerlijke sweet onion marinade, die je in de oven grilt. Een heerlijk bijgerecht!