At the heart of growth

TNI nieuwsbrief - februari 2021

Het nieuwe jaar is inmiddels al weer even aan de gang. Toch kijken we nog heel even terug naar het bewogen jaar dat achter ons ligt. De retail zat in de plus, maar voor andere sectoren was en is het zwaar. 2020 was het jaar waarin we samen de mouwen opgestroopt hebben en met elkaar groenten van topkwaliteit beschikbaar hebben gemaakt. Het jaar waarin de categorie een flinke groei heeft doorgemaakt. Zal deze groei doorzetten in 2021? En welke plannen heeft TNI voor dit jaar? We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen en nemen jullie hierin mee. TNI heeft komend jaar nog voldoende plannen om met elkaar te blijven groeien.

Gezondheid hoog op de agenda

Gezond leven, begint met gezond eten. Dat is nu belangrijker dan ooit en groenten dragen hier hun steentje aan bij. En dat zagen we in 2020 terug in de cijfers: het afgelopen jaar maakten de vruchtgroenten een enorme sprong en bereikten we met elkaar een ongekende groei ten opzichte van het jaar 2019.

Ook in 2021 blijft gezondheid hoog op de agenda staan. De verwachting is dat de huidige corona-maatregelen nog wel even blijven gelden en dit heeft ook zijn invloed op onze categorie. Ook de consument heeft daar invloed op, want ook dit jaar zullen consumenten kiezen voor gezonde groenten, waaronder de paprika, tomaat en komkommer. Sinds de uitbraak van de Covid-19 pandemie zijn consumenten zich steeds bewuster geworden van hun gezondheid en de rol die voeding daar in speelt. Retailers hebben al diverse initiatieven ondernomen om consumenten te helpen voor een gezonde levensstijl te kiezen. In het komende jaar krijgt dat nog meer prioriteit. We zullen zien dat meer retailers hun shoppers zullen opvoeden en hierover informeren en een gezonde levensstijl en goed gedrag belonen. Dit omvat zowel de fysieke als mentale gezondheid van de consument. Denk hierbij aan voeding, maar ook zeker aan lichaamsbeweging. De persoonlijke gezondheid zal dus steeds belangrijker worden, maar uiteindelijk kan betaalbaarheid voorrang krijgen tijdens een economische neergang (IGD global retail 2021).

Komende tijd nemen we jullie mee in onze missie om groente van topkwaliteit beschikbaar te maken en mensen te verleiden om meer groenten te eten. Want we hebben al flinke stappen gezet, maar we zijn er nog zeker niet.

We doen het samen met onze partners. Samen met hen dragen we bij aan de groei van het schap, maar vooral aan een gezond leven.

Duurzame groei bij onze telers

TNI zit vol plannen om ook in het nieuwe jaar weer vooruit te blijven gaan en te blijven innoveren. We leveren niet alleen de verse groenten van vandaag, maar denken ook na over aantrekkelijke concepten en nieuwe producten van morgen. Dat doen we door zij aan zij te staan met onze partners: telers en retailers.

Onze telers zitten niet stil, maar zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om te groeien. Het areaal van onze telers groeit van 1031 ha in 2020 naar 1092 ha glastuinbouw in 2021. In de kassen passen zij de meest moderne teeltmethoden toe om nog duurzamer te telen. Denk hierbij aan belichte teelt, nieuwe rassen, moderne teelttechnieken, robots in de kas, digitaal scouten, nieuwe kassen, desalinatie van zeewater in Tunesië en de footprint van onze producten. Het komende jaar zullen we een aantal van deze projecten verder toelichten in de nieuwsbrief. Vandaag vertellen we meer over de footprint van onze producten en hoe we dat berekenen.

Hoe duurzaam zijn onze producten nu écht? Dat willen we graag weten. Daarom zijn we samen met Harvest House en drie van onze telers een pilotproject gestart met EcoChain. EcoChain faciliteert een rekenmethode om de exacte footprint van onze producten te berekenen. We gebruiken de HortiFootprint rekenregels (HFCR) die zijn ontwikkeld door de WUR en passen in het programma van de Europese Commissie. Met deze regels berekenen we de objectieve score van de footprint van een kilo tomaat, paprika en komkommer. Onze analyse is heel breed: van de moderne teelt in Nederland tot aan de basic kassen in Tunesië. In totaal worden 7 teeltlocaties in deze pilot bekeken.

De rekenmethode van EcoChain neemt een heel breed spectrum van duurzaamheidskenmerken mee voor een objectieve vergelijking. We brengen de duurzaamheid in kaart van het zaadje tot aan het schap. Hiermee willen we de standaard zetten voor de tuinbouwsector. Binnenkort verwachten we de eerste scores van EcoChain terug. Daar hopen we interessante inzichten uit te krijgen. Onze wens is om uiteindelijk de score van alle telers en al onze producten in kaart te hebben.

‘We willen weten hoe we scoren

“Natuurlijk willen we weten hoe we scoren op het gebied van duurzaamheid”, zegt Hugo Wassenberg. Hij is bij onze teler CombiVliet projectleider van de pilot met EcoChain. “Of we duurzaam telen is geen vraag, maar hóe duurzaam het is, dat kunnen we nu berekenen. Dat zijn bovendien mooie gegevens om te delen met onze klanten, maar ook met onze leveranciers. De afgelopen weken hebben we allerlei gegevens aangeleverd over onze teelt. Dat gaat van energieverbruik tot het gebruik van meststoffen en gewasbescherming, maar ook tot aan afvalverwerking en de bouwstructuur van de kas. Dat speelt allemaal mee in de duurzaamheidsscore. Als de score is berekend, kunnen we gaan vergelijken met onze collega-telers in deze pilot. Ik hoop dat we van elkaar kunnen leren hoe we het nóg beter kunnen doen.”

Kerstdonatie voor Rode Kruis

We hebben in december een mooie donatie gedaan aan het Rode Kruis. Voor elk geschenk dat we aan onze relaties hebben aangeboden, heeft TNI een mooi bedrag aan het Rode Kruis overgemaakt. Zo ondersteunen we samen hun goede werk! Want niet alleen met onze groenten dragen we bij aan een gezond leven, ook op andere vlakken dragen we graag ons steentje bij. Daarom steunen we van harte Het Rode Kruis dat zich wereldwijd inzet om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de meest kwetsbaren in onze samenleving te ondersteunen. Eerder dit jaar mochten we al een mooi bedrag aan het Rode Kruis doneren dankzij de verkoop van speciale tomaten actieverpakkingen. Met onze kerspakkettenactie gaven we daar een mooi vervolg aan.

Nieuw: gele minitroscherrytomaat

We hebben een nieuw product in ons assortiment: de gele minitroscherrytomaat. De tomaatjes van het ras Starlor worden geteeld door Combivliet en zijn beschikbaar vanaf week 12. Ze hebben een mooie trosvorm, een knapperige bite en frisse zoete smaak. Een lekker tomaatje om te snacken of om je salade extra kleur te geven!

De tomaatjes worden dit jaar op een beperkte oppervlakte geteeld en zijn beperkt beschikbaar. Bent u nieuwsgierig? Vraag dan een sample aan bij uw contactpersoon.

Monterosa is een blijvertje

We zijn trots dat de Monterosa tomaat inmiddels een vaste plek in ons assortiment heeft veroverd. Voor het derde jaar op rij kunnen we deze bijzondere tomaat aanbieden. De Monterosa is het neusje van de zalm op het gebied van tomaten. De unieke kleur en  geribbelde vorm zorgen voor een opvallende presentatie. Deze tomaat is sappig met een ietwat kruidig aroma. Een perfecte combinatie van smaak, textuur en vorm.

Dit jaar breidt het Monterosa areaal bij Harvest House uit van 6000 m2 naar 8500 m2. Naast de bekende roze variant voegen we dit jaar extra kleur toe met de gele en oranje Monterosa. Deze bijzondere tomaten zijn vanaf week 15 beschikbaar.