At the heart of summer

TNI nieuwsbrief - mei 2021

Het is bijna zomer en wij kunnen niet wachten op die heerlijke, lange zomeravonden met lekker eten en goed gezelschap. We hebben extra zin in dit seizoen, omdat onze vruchtgroenten dan extra lekker zijn. Ze doen het goed op de barbecue en in een frisse salade. Bovendien komen de tomaten, paprika’s en komkommers dit seizoen uit onze Hollandse kassen. Laat u in deze nieuwsbrief inspireren voor een heerlijke zomer!

Grillen met onze Hollandse veggies

Zeg je zomer, dan zeg je barbecue. Wist je dat groenten steeds meer een glansrol krijgen tijdens zulke barbecue-avonden? Met verschillende bereidingswijzen haal je veel smaak uit de groenten. Door het grillen worden paprika’s en tomaten heerlijk zoet. Je kunt ze ook poffen voor een andere smaaksensatie. Geef groenten de hoofdrol in je gerecht. Zo kun je echt uitpakken deze zomer, júist met groenten. Gezond en bewust genieten, dat is de trend!

Onze vruchtgroenten zijn een gezonde én lekkere toevoeging bij de barbecue. En het mooie is dat ze dit seizoen op hun best smaken. Het oer-Hollandse seizoen is namelijk in volle gang en uit onze kassen komen op dit moment de lekkerste paprika’s, tomaten, aubergines en komkommers. De dagen zijn langer, de zon schijnt vaker en de planten hebben daarom minder extra belichting nodig.  Want hoewel we dankzij de moderne teelt met belichting veel producten jaarrond kunnen leveren, zorgt de natuur zelf voor de beste omstandigheden. Onze telers geven dan nog het laatste zetje om de meest smaakvolle vruchtgroenten te kunnen oogsten in het nieuwe seizoen.

En dat levert in het voorjaar en de zomer de lekkerste producten op die je heerlijk op de barbecue kunt bereiden. Denk aan paprika’s geroosterd tussen de kolen, gevulde gegrilde puntpaprika met feta, zoete gegrilde tomaatjes, grote plakken tomaat op een hamburger en gegrilde auberginetorentjes. En wat dacht je van gegrilde komkommer of sierlijke komkommerlinten in je drankje?

We zien namelijk dat consumenten er thuis steeds meer een feestje van maken aan tafel. De focus is verlegd van uit naar thuis – en dat blijft nog wel even zo. Ook bij de barbecue gaan we voor kwaliteit en bijzondere gerechten. De consument gaat op zoek naar vernieuwende recepten en ingrediënten. Daar liggen kansen voor retail en horeca. Samen kunnen we de consument een wow-ervaring bieden aan hun eigen tafel. Pak uit met bijzondere concepten voor de barbecue, biedt inspiratie met verrassende recepten en laat zien wat er allemaal mogelijk is met groenten. TNI ondersteunt daar graag bij.

At the heart of growth

TNI groeit, ontwikkelt en innoveert. Samen met onze telers zijn we op zoek naar nieuwe manieren om de teelt nog duurzamer te maken. We hebben alle nieuwe ontwikkelingen in beeld gebracht. Bekijk de video via deze link.

Van zout naar zoet

Onze telers passen in hun kassen de meest moderne teeltmethoden toe om nog duurzamer te telen. Een van de nieuwe projecten waar we mee bezig zijn, is desalinatie van zeewater. Dit proces gaan we toepassen bij onze kassen in Tunesië, zodat we het zoute zeewater omzetten in zoet water. “Hiermee hoeven we het relatief weinige water dat we gebruiken niet meer te onttrekken aan het grondwater”, vertelt onze teler Philip van Antwerpen.

Philip teelt tomaatjes in Tunesië. Het bedrijf Desert Joy is een modern en duurzaam glastuinbouwbedrijf van inmiddels 40 hectare groot. Desert Joy werkt nu aan plannen om nog verder te groeien.  “We hebben 200 hectare land tot onze beschikking gekregen en hierop gaan we 120 hectare kassen bouwen. Dit doen we heel duurzaam met zonnepanelen en een WKK om stroom en CO2 op te wekken. Desalinatie, ofwel ontzilting, is ook zo’n duurzame techniek. We gebruiken zeewater van 4 km uit de kust en dat gaan we filteren. Met omgekeerde osmose scheiden we dit in twee stromen: een hele zoute en een zoete stroom. Het zoute water gaat terug de zee in en het zoete water gebruiken wij voor onze planten. Dit is een mooie oplossing, omdat we op deze manier het weinige water dat we nodig hebben, niet uit fossiele bronnen hoeven te halen.”

Je ziet dat in de landen rond de Middellandse Zee vooral fossiel water wordt gebruikt, maar dat peil zakt ieder jaar dieper weg. Daarom ontstaan er steeds meer desalinatie-installaties. Vaak voor drinkwater, maar ook steeds vaker voor agrarische doeleinden zoals bij Desert Joy. “We zijn nu in gesprek met overheid en leveranciers om het project verder vorm te geven”, geeft Philip aan. “We hopen dat we het snel kunnen bouwen en volgend jaar in gebruik mogen nemen! Dan oogsten we de eerste zoete tomaatjes die dankzij dit watersysteem kunnen groeien.”

Zoet, zoeter, zoetst

Vanaf dit seizoen hebben we een nieuw ras rode puntpaprika in ons assortiment: de Rashford RZ. De eerste puntpaprika’s van dit ras komen nu van de plant. De Rashford is nog zoeter dan zijn voorganger. Naast de aantrekkelijke smaak is deze puntpaprika sappig en heeft een knapperige bite. Bovendien kleurt hij mooier rood door, waardoor het een lust voor het oog is. Bij het eten van deze puntpaprika worden alle zintuigen geprikkeld!

Een van onze telers van dit nieuwe ras is Frestia. Wim en Mark Zuidgeest hebben jarenlange ervaring met de paprikateelt. Zij zijn altijd op zoek naar nieuwe rassen en teeltmethoden. “Onze slogan is niet voor niets ‘We’re all about taste’. We selecteren onze nieuwe rassen op de beste smaak. Rashford past daar perfect bij. Na twee jaar testen met Rashford waren er wel over uit dat deze puntpaprika nog lekkerder is dan de vorige Sweet Palermo rode puntpaprika. Daarom moest dit het nieuwe ras worden voor het seizoen 2021.”

Wim Zuidgeest is trots op zijn puntpaprikateelt: “Ik vind het leuk om iets te telen dat apart of bijzonder is. Iets dat nog niet door de massa wordt geteeld, maar waar we wel veel kansen in zien. We werken veel samen met zaadveredelaars om de rassen te ontwikkelen. Ik ga dagelijks de kas in om te kijken hoe het gaat met het gewas. Daar stopt het niet voor mij. Het mooiste vind ik het geheel: van teelt tot eindproduct. Wij verpakken de producten direct voor de supermarkt en kunnen onze eigen snackpaprika’s of puntpaprika’s heel goed terugvinden in de winkel. Dat is altijd erg leuk om te zien. Het is voor ons pas klaar als de consument tevreden is.”  

Bent u benieuwd naar het nieuwe ras? Vraag dan een sample van het product aan.

Hortifootprint van onze teelt

Hoe duurzaam is onze teelt nu écht? Dat onderzoeken we met de HortiFootprint. Dit is de uitdrukking van de impact van het product op het milieu. We kunnen die berekenen met de rekenregels die bekend staan als PEFCR. Daarin nemen we een heel breed spectrum van duurzaamheidskenmerken mee voor een objectieve vergelijking. EcoChain heeft een tool ontwikkeld om hiermee te kunnen rekenen en daarmee hebben we een pilot uitgevoerd. Het project is afgerond en de eerste resultaten zijn interessant. Op dit moment onderzoeken we hoe we dit verder kunnen uitrollen. Ons doel is om de HortiFootprint te kunnen gebruiken als leidraad om inzicht te krijgen tussen verschillende teeltsystemen, locaties en segmenten. Zo kunnen we zien waar we nog verder kunnen verduurzamen. Om een goed beeld te krijgen zullen we de berekeningen regelmatig en bij veel van onze telers moeten uitvoeren. Hiermee zetten we een objectieve en heldere standaard voor onszelf, maar ook voor de tuinbouwsector binnen en buiten en Nederland.

Geef kleur door

Laten we iets verspreiden waar de wereld gezonder en duurzamer van wordt: het eten van meer groenten en fruit. Dat is de gedachte achter de campagne Geef kleur door van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Op de campagnewebsite geefkleurdoor.nl staan tips hoe je meer groenten en fruit kunt eten en hoe je als organisatie mensen kunt aansporen om dat te doen. De campagne haakt in op het International Year of Fruits and Vegetables 2021 van de VN. Een jaar waarin wereldwijd extra aandacht is voor het belang van gezonde, duurzame voeding voor iedereen. Goed en gezond eten is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Tijd voor actie dus, om elke dag, elke maaltijd en elk moment te kleuren met groenten en fruit.