At the heart of business

TNI nieuwsbrief - januari 2020

Ketenmanager Mark Versluis: “Wij vertellen graag het eerlijke verhaal”

“Als het gaat om écht duurzame verpakkingsoplossingen dan is er niet één heilige graal. Dat maakt duurzaam verpakken in de praktijk niet gemakkelijk. Ons verpakkingsbeleid is er daarom enerzijds op gericht om het gebruik van verpakkingsmaterialen te verminderen en anderzijds om ervoor te zorgen dat de gebruikte materialen optimaal kunnen worden gerecycled”, legt Mark Versluis uit.

“We hebben alle schalen van OPS vervangen door die van r-PET. De reden? Niet alle recyclingsystemen binnen Europa kunnen OPS goed verwerken. Verduurzaming van verpakkingen gaat tegenwoordig veel verder dan het minimaliseren van verpakkingen. Het gaat ook om de hoeveelheid water die nodig is in het productieproces van karton en om het tegengaan van voedselverspilling. In onze advisering aan klanten nemen we alle aspecten van verduurzamen van verpakkingen mee. We vragen onze klanten hoe ze hier tegenaan kijken of klanten vragen het aan ons. Ons advies is altijd gebaseerd op feiten: op basis van eigen onderzoek, Life Cycle Assessment (LCA’s) en informatie van het KIDV (Kennis Instituut Duurzaam Verpakken). Bovenal moeten we ervoor zorgen dat ons product goed blijft van het moment dat het bij de teler de deur uit gaat tot bij de mensen thuis. In onze visie op verpakkingen die we graag met onze klanten delen, nemen we dus echt alle aspecten mee.”

Categorievisie vruchtgroenten: vruchtbare bodem voor groei.

TNI wil als dé vruchtgroentenspecialist samen met haar partners groei in het vruchtgroentenschap realiseren. Om die reden investeren we in een categorievisie, waar het shopperonderzoek een onderdeel van is, met als doel inzicht te verkrijgen in veranderingen in onder andere onze omgeving én in shoppergedrag. Welke trends signaleren we op consumentengebied? Welke maatschappelijke ontwikkelingen zijn van belang?
Al deze informatie en inzichten koppelen wij om deze vervolgens te vertalen naar specifieke groeidrijvers.

Uit onderzoek blijkt dat de hedendaagse shopper graag geïnformeerd en geïnspireerd wordt. Daarnaast wordt de consument steeds verantwoorder en hecht de consument veel belang aan ‘duurzaam’. Duurzaam denken en doen – één van de vijf door ons gespecificeerde groeidrijvers - biedt dus kansen! Hoe kunnen we hierop inspelen? Welke initiatieven kunnen we ontwikkelen die aansluiten bij de wensen van de consument? Antwoord: door duurzame concepten en verpakkingen te bedenken die concrete oplossingen bieden die bijdragen aan een beter milieu. Ons doel is om het gebruik van verpakkingsmaterialen te verminderen. Echter, met het oog op de houdbaarheid van onze producten is een (plastic) verpakking soms noodzakelijk. In die gevallen kiezen we voor materialen die optimaal gerecycled kunnen worden. We denken na over initiatieven die bijdragen aan het verminderen van het gebruik van verpakkingsmaterialen. Eén van onze ideeën is een ‘afdrachtconstructie’ op de verpakking: de verpakking wordt voorzien van een icoon met uitleg dat een deel van de opbrengst ten goede komt aan initiatieven op het gebied van plastic waste reductie. Zo maken we met elkaar de wereld een stukje schoner!

Fairtrade shaker

Nieuw: nu in handige meeneemverpakking
Snoeptomaatjes zijn een heerlijke en gezonde snack, ideaal voor onderweg, op het werk of als ‘fuel’ voor je work-out!
Daarom verpakken we onze 250 gr rode snoeptomaten voortaan in een aantrekkelijk vormgegeven shaker van FSC karton!

Primeur voor Desert Joy in Tunesië: de allereerste kas van glas!

Onder de Tunesische zon rijpen de allerlekkerste en sappigste Fairtrade tomaten van Desert Joy. En sinds kort worden deze tomaten (ook) in een kas van glas geteeld. In Noord-Afrika is dit één van de eerste glazen kassen. Een glazen kas heeft een veel langere levensduur – plastic kassen moeten elke drie jaar vernieuwd worden - en staat garant voor een duurzame teelt. De invloeden van buitenaf zijn nog beter op te vangen en in te zetten voor optimale teeltomstandigheden. Zowel koele als warme lucht kan op gewenste momenten gebruikt worden en het licht kan optimaal de planten bereiken.

360 graden experience: het is alsof je zélf op de oogstkar in de kas staat!

“Wauw! Wat ontzettend indrukwekkend is dit. Alsof ik zelf op 2,5 meter hoogte in Middenmeer op een kar sta om rijpe tomaten te oogsten” is een van de enthousiaste reacties die we hier bij TNI krijgen wanneer we onze relaties middels een VR bril onze 360 graden film laten zien. Dat de Nederlandse tuinbouw innovatief en duurzaam is, weet men vaak wel. Maar je ervaart het pas écht als je er middenin staat, over hectares aan glastuinbouw ‘vliegt’ en getuige bent van het teeltproces.

Opbrengst 11e Freshride € 35.000,- ten bate van Daniël den Hoed Stichting

In september vond voor de elfde maal de Freshride – een initiatief van Harvest House - plaats. In de vroege uurtjes vertrokken 34 renners uit de AGF branche voor een tocht van ruim 100 of 200 km. De opbrengst van € 35.000,- zal besteed worden aan verder onderzoek en ontwikkeling van immuuntherapie in de strijd tegen kanker.