At the heart of business

TNI nieuwsbrief - augustus 2020

Dit jaar viert TNI een mooi jubileum: 15 jaar ‘At the hearth of growth’. Sinds 2005 zetten we ons in om groenten van topkwaliteit beschikbaar te maken voor iedereen. We zijn de verbindende schakel tussen telers en retailers.

 15 jaar TNI: ‘Zonder elkaar ben je nergens’

TNI is 15 jaar geleden opgericht door de telers van Action Pearl Growers, samen goed voor 85 ha glas. Zij leverden hun tomaten en paprika’s aan de groothandel, maar wilden direct met de retail zaken doen. “Meer transparantie in de keten, zodat zij weten waar hun product terecht komt en voor welke prijs. Dat was het doel”, vertelt Frans van der Burg, oprichter van TNI en commercieel groepsdirecteur bij Harvest House International.

‘Korter kan uw versketen niet zijn’ was de eerste slogan van TNI. “Nog steeds is dat onze kern. Wij zorgen ervoor dat het product direct van de teler in de supermarkt terecht komt. Inmiddels vertegenwoordigen we ruim 50 telers met 1031 ha areaal tomaat, paprika en komkommer.”

Frans benadrukt dat vooral de medewerkers van TNI het succes hebben uitgebouwd. “Ik ben elke dag trots op wat we met elkaar hebben neergezet. Dat kan alleen door ons ijzersterke concept: de samenwerking tussen onze telers, Harvest House, de pakstations en andere partners van TNI. Zonder elkaar ben je nergens. Het is mooi om te zien hoe TNI steeds verder professionaliseert. We hebben onder andere een professionele supply chain ingericht en de marketingafdeling is verder gespecialiseerd. We verzamelen trends en data, stellen een categorievisie op en ontwikkelen nieuwe concepten.”

De samenwerking met alle ketenpartners heeft ervoor gezorgd dat TNI flink is gegroeid. Rob Barkmeijer: “We kunnen oprecht trots zijn op wat we met elkaar hebben bereikt tot nu toe. Ik ben ervan overtuigd dat de internationale jaarrond marktpositie van TNI nog verder zal versterken de komende jaren. Onze telers en ons team zitten vol ambitie. Onze focus is markt- en merkgedreven, met als primair doel om het beste rendement voor onze telers te behalen. We gebruiken en analyseren data om inzicht in de markt te krijgen zodat we ons aanbod nog beter kunnen afstemmen op de vraag van de retailer, nu en in de toekomst. We zien bijvoorbeeld dat digitaal en online shoppen zich heel snel ontwikkeld. Dat volgen we nauwgezet.”

Rob ziet verder dat local-for-local belangrijker gaat worden. “Onlangs heeft Greenpack een pakstation in Polen geopend, wat ons in staat stelt om dichterbij een belangrijk deel van onze afzetmarkt te gaan verpakken en distribueren. Dichterbij onze afzetlanden produceren zal van steeds groter belang worden. Samen met onze telers onderzoeken we de mogelijkheden.”

Feest met ons mee!

Een jubileum vier je met een goed gevulde borrelplank. Het perfecte moment om eens te variëren en snackgroente in het middelpunt te zetten. De borrel is al jaren een sterk groeiend eetmoment. We geven onze groenten daar graag een plekje om de groenteconsumptie te verhogen en de snackcategorie te laten groeien. Wij laten je zien hoe je met onze producten en concepten van ieder moment een feestje kunt maken.

Daarnaast hebben we heerlijke snackgroenten in ons assortiment om de borrelplank compleet te maken. Heerlijke snoeptomaatjes, snackkomkommers en snackpaprika’s zijn een gezonde én lekkere snack. Deze zijn verkrijgbaar in diverse verpakkingen. De snackgroenten zijn zelfs leverbaar in kleine shakers, die perfect in het tapas-schap passen.

In een handomdraai op tafel

Met verschillende groentepakketjes is het mogelijk om in een handomdraai iets op tafel te zetten. De pakketjes bevatten de ingrediënten voor een heerlijk, snel en vers gerechtje. Aan alle smaken is gedacht. Zo wordt het een feest met smaakvolle producten!

Met het verspakket Superb Tomato Bruschetta van Food Fellows maak je in een handomdraai zelf verse bruschetta. Het pakketje bevat Sweet Pearl tomaten, een basilicum-knoflook marinade en balsamico crema. Alleen nog even snijden, kruidenmix toevoegen en stokbrood roosteren. Makkelijk, snel en lekker!  

Meer trek en zin in een zomers gerecht? Ga dan aan de slag met ons Grillgroente-pakket. Dit verspakket bevat paprika, tomaat, ui en een heerlijke Sweet Onion marinade. Gezond, lekker en makkelijk. Snijd de groenten, meng de marinade erdoor in de bijgeleverde grillschaal en zet het op de barbecue of in de oven. Ovengroente smaakte nog nooit zo lekker!

‘Als ze op tafel staan, zijn ze zó op’

Een van de telers van het eerste uur is Agro Care. Zij zijn altijd op zoek naar nieuwe producten en soorten tomaatjes. In 2007 ontdekten ze de snoeptomaatjes. Ad van Kester en zijn collega’s zijn ze vanaf toen gaan telen. “Gewoon, omdat we de tomaatjes lekker vonden.”

De snoeptomaatjes zijn een heerlijke snack tussendoor of bij de borrel. “Het zijn kleine tomaatjes, dus die snoep je zo weg. Als je ze op het aanrecht of op tafel zet, zijn ze  meestal zó op. We zijn gestart met 250 gram per shaker, hierna werd het 500 gram en nu worden er zelfs emmers van 1 kg gemaakt.” De snoeptomaatjes zijn er in verschillende kleuren. De rode smaken zoet en sappig, de oranje zijn ook heerlijk zoet, de gele snoeptomaatjes zijn knapperig en friszoet en de bruine tomaatjes zijn extra zoet, sappig en toch wat kruidig. 

Agro Care teelt de tomaatjes sinds 2007. “Ik las een keer over de Dattel-tomaten in Italië. Dat bleken dus snoeptomaatjes te zijn”, herinnert Ad zich nog. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe productlijnen. Samen met het veredelingsbedrijf hebben we een rassenproef opgezet met de eerste snoeptomaatjes. Omdat we de tomaatjes gewoon lekker vonden, hebben we de teelt opgezet. Inmiddels zijn de rassen weer verder doorontwikkeld.”

In de afgelopen 15 jaar dat Agro Care aangesloten is bij TNI, is er heel wat veranderd op teeltgebied. “Het grootste verschil is dat we betere kwaliteit zijn gaan telen”, weet Ad. “We hebben rassen met een betere smaak en houdbaarheid. En we zijn in Noord-Afrika gaan telen: Marokko en Tunesië. Het is ideaal om de snoeptomaatjes daar te telen. Er zit veel handwerk in het oogsten en de houdbaarheid van de tomaten is goed, zodat ze de drie dagen transport prima doorstaan. Wist je trouwens dat het een vriendelijk ras is qua biologie? We kunnen de snoeptomaatjes vrijwel altijd voor 100% biologisch beschermen tegen ziekten en plagen.” 

Wist je dat?

In het 15-jarig bestaan van TNI is er heel wat veranderd in het AGF-schap. Wist je dat de snoeptomaat 15 jaar geleden nog niet bestond? Nu is hij niet meer weg te denken als gezonde snack! Datzelfde geldt voor de snackpaprika, die 15 jaar geleden voor het eerst geteeld werd door onze teler Wim Zuidgeest. De snackkomkommer is wat later ontdekt. Door zijn kleine formaat eet je hem gemakkelijk uit het vuistje, of je gebruikt hem als dipgroente.  

Back to school

Nog even en dan gaan de scholen weer beginnen. Een mooie start om gezonde snackgroente in de lunchtrommel mee te nemen. Een paar snoeptomaatjes in de pauze en een komkommer of paprika bij de lunch zorgen ervoor dat je meteen een extra portie groente binnenkrijgt voor de dag. Snackgroente zijn ook een leuke en gezonde optie als traktatie op school. Zo maak je groente eten extra feestelijk.

In actie voor het Rode Kruis

Dankzij onze actie 'Snacken voor elkaar' hebben we een bedrag van € 15.000,- kunnen doneren aan Rode Kruis Nederland. Onze retailpartners en de telers van Harvest House reageerden enthousiast op het idee om tomaten-actieverpakkingen op de markt te brengen. Van elke verkochte verpakking was € 0,20 bestemd voor het Rode Kruis. Nu de actie afgelopen is, heeft dit een totale donatie van € 15.000,- opgeleverd. Dat hebben we middels een speciale cheque van 1,5 meter aan het Rode Kruis overhandigd. Zij gaan het geld gebruiken in de strijd tegen corona om de meest kwetsbaren te helpen en zorgpersoneel te ondersteunen.